Fredag 3 september 2010 - Tipsa Expressen

Jag åt och hamnade i himlen Anna Ottosson, dietist & författare.

Skriv ut Skriv ut Textstorlek: Textstorlek 1 Textstorlek 2 Textstorlek 3
De här skönhetsoperationerna är vanligas bland män.

Nu vill män opereras till skönhet

Större paket och plattare mage.
Nu ökar antalet män som skönhetsopererar sig.
- Det handlar mycket om omklädesrumssituationer man mot man, säger plastikkirurgen Per Hedén.

Per Hedén är en av grundarna till Akademikliniken i Sverige, Europas största privata sjukhus för plastikkirurgi. Hit kommer yngre män för näsoperationer, öronoperationer och fettsugning runt magen. Bland medelålders män är föryngrande kirurgi runt ögonen det allra vanligaste. Sedan starten 1991 har antalet män som gör ingrepp hos Akademikliniken ökat från 5 procent av patienterna, till 20 procent i dag. Det totala antalet patienter är nu cirka 5 000 män och kvinnor.

Mer accepterat i dag

– Jag tror att den största anledningen till ökningen är att acceptansen i samhället har ökat. För femton år sedan hade väl ingen hört talas om en kille som köper hudkrämer ens, säger Per Hedén.
Stil och skönhet har blivit viktigare för män i allmänhet, och kopplingen mellan stil, skönhet och status i synnerhet. Det menar mansforskaren och sociologiprofessorn Thomas Johansson vid Göteborgs universitet:
– Det finns ett starkt sug efter metoder som kan fixa till utseendet för män. På 90-talet tänkte man kanske på att operera sig, nu gör man det i stället.

Har blickarna på sig

Han menar att män bryr sig mer om sitt utseende och unga killar nojar över sina kroppar, är ett tecken på att också män dragits in i att ha blickarna på sig.
– Delvis beror det på ett mer jämställt samhälle. Men mycket beror också på en ökad medelklass som har mer pengar att konsumera på en estetiserad vardag. Vad män signalerar med sitt utseende har fått större betydelse, säger Thomas Johansson.

Av Annie Hellström
annie.hellstrom@expressen.se

Publicerat 25 sep 2007 11:04:15
Uppdaterad 26 sep 2007 09:47:59
Arne kämpar mot fobierna varje dag Arne Weise: "Det är väl något i barndomen som Freud hade sagt."
Har du någon fobi?
Ja.
Nej.
Läsk - farligt för ditt hjärta Emily, 28, gick ner 15 kilo när hon slutade med colan Ny studie visar att läsk är direkt farligt för hjärta och blodkärl. DISKUTERA!
Läsarfråga: Hur mycket läsk dricker du per dag?
1-3 burkar.
Fler än 3 burkar.
Dricker inte läsk.
Nervsimulator lindrar smärtan
Ny metod hjälpte Carl-Joel att bli av med ständig värk Fem år av ständigt lidande är nu över.
Läsarfråga: Vill du testa nervstimulator mot smärta?
Ja, absolut.
Osäker, vill ha mer forskning.
Nej.

 

SENASTE NYTT

MEST LÄST I DAG - HÄLSA & SKÖNHET

Toppbild















Bottenbild